A LA UNE
Conférence exceptionnelle de Steven Pinker à l'ENS
Steven Pinker donne une conférence exceptionnelle à l'ENS mercredi 7 novembre à l'occasion de la sortie de la version française de son livre "Enlightenment now: The Case for Reason, Science, Humanism, and Progress" aux éditions Les Arènes.
La conférence sera suivie d'une séance de dédicace.
Steven Pinker est un psychologue expérimentaliste qui a mené des recherches sur la cognition visuelle,
la psycholinguistique et les relations sociales. Il a grandi à Montréal et a obtenu son doctorat à Harvard où il est actuellement professeur de psychologie. Il a également enseigné à Stanford et au MIT.
Il a remporté de nombreux prix pour ses travaux de recherche, son enseignement et ses neuf livres parmi lesquels The Language Instinct,
How the Mind Works, The Blank Slate, The Better Angels of Our Nature, et The Sense of Style. Steven Pinker est célèbre pour ses livres de synthèse qui s'adressent à la fois aux scientifiques et au grand public.
Membre élu de l'Académie nationale des sciences, finaliste à deux reprises du prix Pulitzer, Humaniste de l'Année, titulaire de neuf doctorats honorifiques,
classé parmi les cent plus grands intellectuels du monde par Foreign Policy, il a été désigné comme l'une des cent personnes les plus influentes par le magazine Time.
Steven Pinker écrit fréquemment dans la presse, notamment dans The New York Times et The Guardian. "Enlightenment Now:
The Case for Reason, Science, Humanism, and Progress" est son dixième livre paru aux Etats-Unis en février 2018.
Site internet de Steven Pinker
Mercredi 7 novembre à 17h, à l'ENS, amphithéâtre Jaurès, 29 rue d'Ulm, 75005
Inscription obligatoire sur eventbrite
PRIX
Pascal Mamassian a reçu le prix "Anneliese Maier" de la Fondation Alexander von Humboldt
Pascal Mamassian est chercheur au CNRS. Il dirige le Laboratoire des Systèmes Perceptifs (LSP).
Huit universitaires et sociologues de haut niveau dans le domaine des sciences humaines ont reçu le prix Anneliese
Maier de la recherche. Les huit lauréats ont été sélectionnés parmi cent onze nominés venant de trente pays. La cérémonie a eu lieu le 12 septembre à Berlin.
Ce prix a pour objectif de financer une collaboration avec des chercheurs en Allemagne pour une durée de cinq ans maximum. Financé par le ministère fédéral de l'Éducation et de la Recherche,
il vise à promouvoir l'internationalisation des sciences humaines et sociales en Allemagne.
Photo : "Humboldt Foundation/Jens Jeske"
En savoir plus sur la Fondation Humboldt.
Lou Safra, lauréate du prix Sauberan
Lou Safra, qui a soutenu sa thèse au DEC en septembre 2017, est lauréate d’un prix de la Chancellerie des universités de Paris, le prix Sauberan,
spécialisé en Sciences, pour l’année 2018. La cérémonie de remise de prix aura lieu le 4 décembre.
La Chancellerie décerne chaque année 50 prix solennels, toutes disciplines confondues.
Ces prix récompensent l’excellence de la valeur universitaire et scientifique d’une thèse de doctorat.
Ils s’adressent à tous les étudiants franciliens en droit et sciences politiques, sciences économiques et gestion, médecine et sciences, lettres et sciences humaines, et pharmacie.
Cognivence - Remise de la médaille d’honneur de la ville de Paris
L'association Cognivence a reçu la médaille d'honneur de la ville de Paris jeudi 11 octobre pour l'organisation du 17ème Forum des Sciences Cognitives "Explorer le cerveau les yeux fermés : sommeil, rêve, méditation" qui s'est déroulé à la Cité des Sciences et de l'Industrie le 8 avril dernier.
PROJET EDUCATIF
MyBrainRobbie.org - Un cerveau en pleine forme !
"Un cerveau en pleine forme !" est un projet éducatif développé pour les enfants de 6 à 12 ans (de l’école primaire jusqu’à la classe de 6ème). Son objectif est de sensibiliser les enfants aux habitudes de vie quotidienne qui permettent de garder un cerveau en bonne santé, dès le plus jeune âge et pour toute la vie.
Eléonore Bayen, médecin de MPR et MCU-PH à la Pitié-Salpêtrière, avec l'aide de Laurent Cleret De Langavant, chercheur dans l'équipe NeuroPsychologie Interventionnelle du DEC ont créé une vidéo intégrant des messages scientifiques simples et adaptés aux plus jeunes en faisant intervenir un personnage de leur création : Robbie le cerveau explique quels sont les facteurs qui protègent ou, au contraire, mettent en danger notre cerveau.
Cette action de santé publique auprès des plus jeunes a ainsi pour objectif de réduire les inégalités sociales de santé en expliquant à chacun comment bien protéger son cerveau.
La vidéo est disponible sur le site https://mybrainrobbie.org avec des explications sur le contexte, un peu de bibliographie et des outils pédagogiques pour aider les enseignants à l'utiliser.
MEDIAS
Apprentissage et technologies numériques / Education
Elena Pasquinelli, membre associée de l'Institut Jean Nicod et spécialiste de lʹapprentissage et des technologies numériques
vient de publier "Comment utiliser les écrans en famille" (Odile Jacob), un guide à l'usage des parents, souvent aussi accros aux écrans que leurs enfants.
- Entretien dans le Nouvel Obs publié le 2 octobre 2018
- Comment mieux gérer les écrans avec les enfants et les adolescents ? France Inter "Grand bien vous fasse !" - 26 septembre 2018
- Quel est l’impact du numérique sur le cerveau de nos enfants ? France Inter "Les Savanturiers" - 29 septembre 2018
- Les écrans TSC.ch - 6 octobre 2018
- Apprendre au XXIème siècle - avec et par la science France Culture "Etre et savoir" - 16 septembre 2018
- Quand la science du cerveau révolutionne l’école La Tribune - 20 octobre 2018
QUELQUES PUBLICATIONS RECENTES
Sophie Bavard, Maël Lebreton, Mehdi Khamassi, Giorgio Coricelli & Stefano Palminteri (2018). Reference-point centering and range-adaptation enhance human reinforcement learning at the cost of irrational preferences. Nature Communications 9, 4503
Abstract:
In economics and perceptual decision-making contextual effects are well documented, where decision weights are adjusted as a
function of the distribution of stimuli. Yet, in reinforcement learning literature whether and how contextual information
pertaining to decision states is integrated in learning algorithms has received comparably little attention.
Here, we investigate reinforcement learning behavior and its computational substrates in a task where we orthogonally
manipulate outcome valence and magnitude, resulting in systematic variations in state-values. Model comparison indicates
that subjects’ behavior is best accounted for by an algorithm which includes both reference point-dependence and range-adaptation—
two crucial features of state-dependent valuation. In addition, we find that state-dependent outcome valuation progressively
emerges, is favored by increasing outcome information and correlated with explicit understanding of the task structure.
Finally, our data clearly show that, while being locally adaptive (for instance in negative valence and small magnitude contexts),
state-dependent valuation comes at the cost of seemingly irrational choices, when options are extrapolated out from their original
contexts.
Communiqué de presse
Cavanagh, P., Casati, R., Elder, J., Tight shadows shrink depth. Journal of Vision September 2018, Vol.18, 493. doi:10.1167/18.10.493.
Abstract:
When an object casts a shadow on the surface behind it, we get a strong impression of depth separating the object and the rear surface.
Kersten and Mamassian (1996) demonstrated this with a cast shadow that moved in and out below a static square,
making the square appear to approach and recede in depth. There was no visible light source and the shadow motion
could have been caused by a moving light source. Instead, viewers assumed a fixed light and a moving object where
the depth of the object scaled with the offset of its shadow. Here we report a particularly strong light source
bias in the case of "tight shadows", shadows that have very small offsets from the object casting them, as is
often seen with flash photography. The small offset between object and shadow is due to the light source being
near the point of view of the observer or camera. However, rather than attributing the tight shadow to the light
source location, observers instead attribute it to a very small separation between the object and the rear surface.
This bias – "tight shadow equals small separation" – leads to paradoxical impressions of objects impossibly close to
their backgrounds. However, it is consistent with the expected object to background separation averaged over all
possible light source directions, e.g., lights to the left for right shadows. In this framework, tight shadows are
most likely to be caused by shallow relief.
Guez, A., Peyre, H., Le Cam, M., Gauvrit, N., & Ramus, F. (2018). Are high-IQ students more at risk of school failure?. Intelligence, 71, 32-40
Abstract:
While it is well-established that intelligence tests positively predict academic achievement, there remain widespread beliefs
that gifted students experience difficulties at school and are particularly at risk of school failure.
Many studies have provided evidence to the contrary, however few were based on representative population samples.
This paper intended to assess whether prior results on the academic success of gifted children could be generalized
to a large sample from the general French population. We analyzed a database of French middle school students (N = 30,489),
including scores in a fluid intelligence test in grade 6 and a variety of school performance measures in grade 9
(results at a national exam, teachers' grades, academic orientation in high school). In addition, self-efficacy and
motivation were assessed. Our results replicate and extend previous findings: high-IQ students scored much better on
all academic performance measures, which was corroborated by higher levels of motivation and self-efficacy. Consistently
with the previous literature, there was a robust positive relationship between fluid intelligence in grade 6 and academic
performance in grade 9 in the whole sample, which was also observed within high-IQ students. Exploratory analyses revealed
that IQ moderated the association between social background and children's achievement, such that the positive link between
parental education and achievement levelled off for high-IQ children. The positive association between high-IQ and achievement
was similar for boys and girls.
Recanati F. (2018). "From Meaning to Content : Issues in Meta-Semantics". In D. Ball et B. Rabern (dir.)
The Science of Meaning : Essays on the Metatheory of Natural Language Semantics. Oxford : Oxford University Press, pp. 113-137.
Abstract:
According to a widespread picture due to Kaplan, there are two levels of semantic value: character and content.
Character is determined by the grammar, and it determines content with respect to context. In this chapter Recanati
criticizes that picture on several grounds. He shows that we need more than two levels, and rejects the determination
thesis: that linguistic meaning as determined by grammar determines content. Grammatical meaning does not determine
assertoric content, he argues, but merely constrains it—speaker’s meaning necessarily comes into play.
On the alternative picture he offers, there are four basic levels, only one of which is determined by the grammar.
Pragmatics is what enables the transition from each level to the next.
Recanati F. (2018). "Contextualism and Singular Reference". In J. Collins et T. Dobler (dir.) The Philosophy of Charles Travis: Language, Thought, and Perception. Oxford: Oxford University Press, pp. 181-196.
Abstract:
This chapter discusses the relations between three approaches to the referential/attributive distinction:
the Gricean approach advocated by Kripke and others, the two-dimensional approach pioneered by Kaplan and
Stalnaker, and the Millian approach favoured by Donnellan. In contrast to the two-dimensional approach,
the Millian approach honours the intuitions which led to the rejection of descriptivism, but it is subject
to Gricean criticism based on the speaker’s reference/semantic reference distinction. The chapter shows that,
suitably elaborated and revised, the Millian approach can be made immune to that criticism. The resulting view,
it is argued, applies beyond the case of definite descriptions. It also supports Austin’s and Strawson’s speech
act theoretic approach to reference and truth—an approach which Grice initially dismissed and which Travis
insightfully attempted to defend and resurrect.