NOMINATIONS
Anne Christophe, membre de l'Academia Europea
Anne Christophe, directeur de Recherche (CNRS) et directrice du Laboratoire de Sciences Cognitives et Psycholinguistique (LSCP), a été nommée membre de l'Academia Europea.
Le but de Academia Europaea est l'avancement et la propagation de l'excellence dans les sciences humaines, le droit, les sciences économiques,
sociales et politiques, les mathématiques, la médecine et toutes les branches des sciences naturelles et technologiques partout dans le monde pour
le bien public et pour l'avancement de l'éducation d'un public de tous âges dans les sujets susmentionnés en Europe.
Il s'agit d'une association européenne non gouvernementale dont les membres sont des scientifiques et des universitaires qui visent collectivement à promouvoir l'apprentissage, l'éducation et la recherche.
Fondée en 1988, elle regroupe environ 3470 membres, parmi lesquels des experts des sciences physiques et technologiques, des sciences biologiques et de la médecine, des mathématiques, des lettres et des sciences humaines, des sciences sociales et cognitives, de l'économie et du droit.
Site de Anne Christophe
Academia Europea
Daniel Andler, Académicien
Daniel Andler a été élu à l'Académie des sciences morales et politiques, dans la section Philosophie.
Daniel Andler a d’abord été mathématicien, spécialiste de théorie des modèles (une branche de la logique) ;
il a enseigné les mathématiques à Paris 7 et dans d'autres universités pendant une vingtaine d’années.
Il s’est ensuite orienté vers la philosophie des sciences, en se spécialisant dans les sciences cognitives.
Il a enseigné successivement à Lille, à Nanterre et à l’université Paris-Sorbonne (Paris IV), où il a créé
l’unité de recherche « Sciences, normes, décision ». Il est aujourd'hui professeur émérite et membre honoraire de l’Institut universitaire
de France. À l’École normale supérieure, il a été le directeur fondateur du Département d'études Cognitives de 2001 à 2005. En 2006, il a créé le Groupe Compas, un think tank consacré aux rapports entre éducation, cognition et nouvelles technologies.
Site de Daniel Andler
Académie des sciences morales et politiques
FINANCEMENTS
Projet « SIDES 3.0 : Système Intelligent D’Enseignement en Santé »
Le projet SIDES 3.0, coordonné par l’Université Numérique Francophone des Sciences de la Santé et du Sport, et dont Franck Ramus (LSCP) est
l’un des partenaires, vient d'obtenir un financement dans le cadre de l’appel Développement d’Universités Numériques Expérimentales
(DUNE). Ce projet propose une nouvelle architecture et de nouvelles fonctionnalités pour le Système Intelligent d’Enseignement en
Santé (SIDES) visant la formation et le suivi personnalisé de l’ensemble des étudiants en médecine de France. L’enjeu est de fournir
aux étudiants de médecine une plate-forme numérique complète pour apprendre, réviser, et se préparer au mieux aux examens, et d’utiliser
cette plate-forme comme terrain d’expérimentation pédagogique pour en améliorer continûment les fonctionnalités et l’efficacité, tout
en alimentant la recherche fondamentale sur les apprentissages.
En savoir plus sur l'appel à projets DUNE
AUDIO/VIDEO
Journée d'étude "Quel visage pour une théorie du design ?"
La journée d'étude "Quel visage pour une théorie du design ?" a eu lieu le 21 novembre 2016. Elle a été organisée par Barbara Carnevali (CRAL), Roberto Casati (IJN) et Emanuele Coccia (CEHTA).
Voir les vidéos
En savoir plus sur cette journée d'étude
Comparing the difficulty of different types of linguistic generalizations - LouAnn Gerken (University of Arizona)
La captation audio de l'exposé de LouAnnGerken dans le cadre du colloquim du Département d'Etudes Cognitives est en ligne sur le site des SavoirsENS.
Résumé :
Over half a century ago, Shepard, Hovland, and Jenkins (1961), described 6 types of category structures, ranging from single feature categories
(e.g., all red things), which allow easy generalization to new category members, to arbitrary categories, which must be memorized. I will begin
with an overview of their category types as well as older and newer experimental work that documents the ease with which adults and non-human
animals are able to learn different types. I will then draw parallels between the Shepard et al. categories and the kinds of generalizations
that infants must make to learn a language. Finally, I will attempt to show that infant generalization in several laboratory language learning experiments is consistent with adult and animal learning of the Shepard et al. category structures.
Ecouter l'exposé
MEDIAS
"Faut-il se méfier de nos amitiés numériques?"
Jusqu'où une amitié numérique nous engage-t-elle ? Comment gérer ses amitiés numériques quand celles-ci affectent notre "e-réputation" ?
Gloria Origgi (CNRS, Institut Jean Nicod) a participé à l'émission Du Grain à moudre sur France Inter le 18 janvier.
Podcast
ADAPTATION 4X30
Dernière étape de la mission solo : la Sibèrie
Tout juste rentré d'un mois passé en solitaire dans la forêt amazonienne (chaleur et humidité extrêmes), Christian Clot est désormais en Sibérie, quatrième et dernière étape
de la première partie de l'expédition Adaptation.
Il n’est aucun lieu connu, hors du centre du plateau Antarctique, aussi froid et aride que l’intérieur des terres de Sibérie orientale où les températures peuvent atteindre
- 65°C. Un territoire dont le froid et l’isolement sont idéaux pour les études menées par l'équipe d'Adaptation. La traversée se fera à ski en tractant une pulka sur une distance
d’environ 450 km, dans les monts Verkhoïansk en Yakoutie, à cheval sur le cercle polaire arctique. Le froid sera extrême, les quelques heures de jours permettront de mener à bien les études.
L'analyse des données récoltées durant ces 4 traversées débutera à l'issue de la mission solo.
Suivez l'expédition sur Facebook
Site de l'expédition
QUELQUES PUBLICATIONS RECENTES
Chambon V, Farrer C, Pacherie E, Jacquet PO.,Leboyer M, Zalla T. (2016-) Reduced sensitivity to social priors during action prediction in adults with autism spectrum disorders, Cognition, volume 160, March 2017, Pages 17–26
Résumé :
An extensive amount of evidence has documented a diminished ability to predict and understand other people’s action in individuals with autism spectrum
disorders (ASD). Recently, two theoretical accounts, the “Hypo-priors” and the “Aberrant precision” hypotheses, have suggested that attenuated Bayesian
priors or an imbalance of the precision ascribed to sensory evidence relative to prior expectations may be responsible for the atypical perceptual experience
and difficulties with action understanding in ASD. In the present study, we aimed to directly investigate whether difficulties in the appreciation of others’
intentions can be accounted for by abnormal interaction between these two types of information: (i) the sensory evidence conveyed by movement kinematics,
and (ii) the observer’s expectations, acquired from past experience or derived from prior knowledge. To test this hypothesis, we contrasted the ability to
infer Non-Social and Social intentions in adults with and without ASD, using a series of tasks in which both sensory evidence and prior expectations were
manipulated. The results showed that attenuated effect of prior expectations in ASD individuals does not result from a generalized impairment in mentalizing,
but one confined to social intentions. Attenuated priors in the social domain predicted the severity of clinical symptoms in the area of social interaction.
Importantly, however, we found that reduced priors in the social domain could be compensated by ASD through observational learning, i.e. through deriving
statistical regularities from observed behaviours. This capacity to balance reduced social expectations by learning inversely correlated with the severity
of repetitive and stereotyped behaviours. Collectively, these findings suggest that adults with ASD exhibit a disturbance in the inferential mechanism
that integrates sensory evidence into prior beliefs to produce accurate inferences about other people’s intentions.
Drugowitsch Jan, Wyart Valentin, Devauchelle Anne D., Koechlin Etienne. (2016),
Computational Precision of Mental Inference as Critical Source of Human Choice Suboptimality, Neuron, 92(6):1398-1411
Résumé :
Making decisions in uncertain environments often requires combining multiple pieces of ambiguous information from external cues.
In such conditions, human choices resemble optimal Bayesian inference, but typically show a large suboptimal variability whose origin
remains poorly understood. In particular, this choice suboptimality might arise from imperfections in mental inference rather than
in peripheral stages, such as sensory processing and response selection. Here, we dissociate these three sources of suboptimality
in human choices based on combining multiple ambiguous cues. Using a novel quantitative approach for identifying the origin and
structure of choice variability, we show that imperfections in inference alone cause a dominant fraction of suboptimal choices.
Furthermore, two-thirds of this suboptimality appear to derive from the limited precision of neural computations implementing
inference rather than from systematic deviations from Bayes-optimal inference. These findings set an upper bound on the accuracy
and ultimate predictability of human choices in uncertain environments.
Fani Koukouli, Marie Rooy, Dimitrios Tziotis, Kurt A. Sailor, Heidi C. O’Neill, Josien Levenga, Mirko Witte, Michael Nilges, Jean-Pierre Changeux, Charles A. Hoeffer, Jerry A. Stitzel, Boris S. Gutkin, David A. DiGregorio & Uwe Maskos, (2017) Nicotine reverses hypofrontality in animal models of addiction and schizophrenia.
Nature Medicine. DOI: 10.1038/nm.4274
Résumé :
The prefrontal cortex (PFC) underlies higher cognitive processes1 that are modulated by nicotinic acetylcholine receptor (nAChR)
activation by cholinergic inputs2. PFC spontaneous default activity is altered in neuropsychiatric disorders,
including schizophrenia—a disorder that can be accompanied by heavy smoking. Recently, genome-wide association studies
(GWAS) identified single-nucleotide polymorphisms (SNPs) in the human CHRNA5 gene, encoding the α5 nAChR subunit,
that increase the risks for both smoking and schizophrenia. Mice with altered nAChR gene function exhibit PFC-dependent
behavioral deficits but it is unknown how the corresponding human polymorphisms alter the cellular and circuit mechanisms
underlying behavior. Here we show that mice expressing a human α5 SNP exhibit neurocognitive behavioral deficits in social
interaction and sensorimotor gating tasks. Two-photon calcium imaging in awake mouse models showed that nicotine can
differentially influence PFC pyramidal cell activity by nAChR modulation of layer II/III hierarchical inhibitory circuits.
In α5-SNP-expressing and α5-knockout mice, lower activity of vasoactive intestinal polypeptide (VIP) interneurons
resulted in an increased somatostatin (SOM) interneuron inhibitory drive over layer II/III pyramidal neurons.
The decreased activity observed in α5-SNP-expressing mice resembles the hypofrontality observed in patients with psychiatric
disorders, including schizophrenia and addiction. Chronic nicotine administration reversed this hypofrontality,
suggesting that administration of nicotine may represent a therapeutic strategy for the treatment of schizophrenia,
and a physiological basis for the tendency of patients with schizophrenia to self-medicate by smoking
C. Pelofi, V. de Gardelle, P. Egré, D. Pressnitzer, (2017), Interindividual variability in auditory scene analysis revealed by confidence judgements. Royal society publishing
Résumé :
Because musicians are trained to discern sounds within complex acoustic scenes, such as an orchestra playing,
it has been hypothesized that musicianship improves general auditory scene analysis abilities. Here, we
compared musicians and non-musicians in a behavioural paradigm using ambiguous stimuli, combining performance,
reaction times and confidence measures. We used ‘Shepard tones’, for which listeners may report either an upward
or a downward pitch shift for the same ambiguous tone pair. Musicians and non-musicians performed similarly on
the pitch-shift direction task. In particular, both groups were at chance for the ambiguous case. However, groups
differed in their reaction times and judgements of confidence. Musicians responded to the ambiguous case with
long reaction times and low confidence, whereas non-musicians responded with fast reaction times and maximal confidence.
In a subsequent experiment, non-musicians displayed reduced confidence for the ambiguous case when pure-tone components of
the Shepard complex were made easier to discern. The results suggest an effect of musical training on scene analysis:
we speculate that musicians were more likely to discern components within complex auditory scenes, perhaps because of
enhanced attentional resolution, and thus discovered the ambiguity. For untrained listeners, stimulus ambiguity was
not available to perceptual awareness.
This article is part of the themed issue ‘Auditory and visual scene analysis’.
Su, M., Peyre, H., Song, S., McBride, C., Tardif, T., Li, H., Zhang, Y., Liang, W., Zhang, Z., Ramus, F., Shu, H. (2017), The influence of early linguistic skills and family factors on literacy acquisition in Chinese children: Follow-up from age 3 to age 11. Learning and Instruction, 49, 54–63.
Résumé :
The present longitudinal study investigated the predictive power of preschool linguistic skills and early family factors on children's comprehensive literacy
skills at the end of primary school in 262 Chinese children. The results indicated that a substantial (20–34%) share of variance of 5th grade
(age 11) literacy skills in Chinese could be explained by early family factors (age 3) and linguistic skills (age 3–age 5). Family socioeconomic
status and parent-child reading tuition were associated with different literacy measures. A differential pattern of prediction was also observed
among different literacy skills. Furthermore, path analyses indicated that the relationships between early family factors and literacy skills
at age 11 were mediated by specific linguistic and cognitive skills at preschool.
AGENDA
2 février 2017
Journée SPS-AFIA-DEC
Entrée gratuite, réservation obligatoire
3 février 2017
Séminaire AECS (IJN) - Justin Smith (Université Paris Diderot) :
"Free Natural Beauties and the Question of Non-Human Art"
3 février 2017
Séminaire Cognition Sociale (LNC)
Dr Uri Hertz :
"How to influence others and get approval from your granny: The neural computations underlying strategic management of social influence"
7 février 2017
Séminaire PaCS (IJN) - François Kammerer (Université Paris-Sorbonne, Paris IV) : "Does the explanatory gap really arise from a fallacy?"
14 février 2017
Séminaire PaCS (IJN) - Frederic Nef (EHESS, IJN) : "Normes et valeurs : primauté et différence"
15 février 2017
Séminaire Métaéthique (IJN) - Paul Boswell (Université de Montréal/CRÉ) : "Well-Being, the Good and Functioning"
17 février 2017
Séminaire AECS (IJN) - Roger Pouivet (Archives Henry-Poincaré, Université Lorraine) : "From Virtue Epistemology to Virtue Aesthetics"
21 février 2017
Colloquium du DEC - Emeran Mayer (UCLA) : "Brain-gut interactions"
24 février 2017
Séminaire AECS (IJN) - Tiziana Zalla (CNRS, IJN) : "The Self and its emotions in fiction in adults with and without autism"
24 février 2017
Colloquium de l'IJN - Josef Stern (University of Chicago) : "Quotations and Pictures"
27 février 2017
Séminaire PaCS (IJN) - Andrew Lee (NYU) : "The Deep Structure of Experience"
28 février 2017
Cycle de séminaire "Language acquisition across languages and cultures" (LSCP)
Marisa Casillas (Max Planck Institute for Psycholinguistics)
"Input and development in two rural cultures"
Retrouvez l'agenda du DEC sur le site internet du département.